بر ترین های گردشگری ایران

بر ترین های گردشگری ایران

-        زریوار بزرگ ترین دریاچه آب شیرین خود جوش دنیاست که در مریوان واقع است و جاذبه های طبیعی بسیاری دارد.

-        روستای میمند کرمان یکی از باستانی ترین سکونتگاه های انسانی جهان است که از 12000 سال پیش تاکنون همچنان پابرجا و مسکونی است.

-        قنات روستای گناباد از شگفت انگیزترین دست ساخته های انسان است. طول قنات بیش از 33 هزار متر وعمق آن 300 متر است. این قنات در دوره هخامنشیان حفر شده است.

-        قلعه رودخان از کهن ترین دژهای نظامی ایران است که در 20 کیلومتری جنوب غرب فومن در استان گیلان واقع است. این قلعه که 50 هزار متر مربع مساحت دارد و در ارتفاع 600 متری از سطح زمین در بلندترین نقطه کوه واقع شده در عهد ساسانیان ساخته شده است.

-        قدیمی ترین پل جهان در دزفول بر روی رودخانه دز قرار دارد. این پل در سال 260 میلادی به دستور شاپور اول ساسانی و به دست اسرای رومی ساخته شده است. این پلِ 14 دهانه هنوز محل عبور و مرور خودروهای سواری اندیمشک و دزفول است.

-        آبشار شوی زیباترین و بلندترین آبشار خاورمیانه در شمال دزفول و در سردشت واقع است. این آبشار 80 متر ارتفاع و 50 متر پهنا دارد.

-        یکی از عظیم ترین و ناشناخته ترین غارهای دنیا، غار دیدنی کتله خور زنجان است. دهانه ورودی غار در دامنه جنوب کوه « سه قزلو » قرار دارد که با جاده آسفالته 5 کیلومتری به شهر گرماب راه می یابد.

-        طولانی ترین غار نمکی جهان، غار 6400 متری نمکدان واقع در 90 کیلومتری قشم است .

-        کارون پر آب ترین و بزرگ ترین رود ایران است. این رود با 950 کیلومتر طول تنها رود قابل کشتیرانی ایران است. سدهای متعدد ساخته شده بر روی این رود از جمله سدهای کارون 1 و 3 و 4، مسجد سلیمان و گتوند، جاذبه های گردشگری بسیاری ایجاد کرده است.

-        مجموعه تاریخی- فرهنگی آسیاب ها یا آبشارهای شوشتر قدیمی ترین موزه آبی جهان است. این مجموعه تنها سازه آبی-باستانی موجود در ایران است که از زمان ساسانیان باقی مانده است. این مجموعه در فهرست آثار جهانی ثبت شده است.

-        جزیره گردشگری ترکمن نشین آشوراده که از توده اصلی خشکی خود یعنی شبه جزیره میانکاله جدا افتاده است، تنها جزیره دریای خزر است که در استان گلستان واقع است. جاذبه های گردشگری این جزیره به بهترین راه حل بیکاری مردم بندر ترکمن تبدیل شده است.

-        پارک جنگلی نور در شرق شهرستان نور بزرگ ترین پارک جنگلی خاورمیانه با 4000 هکتار وسعت است.

 

انواع گردشگری

·         گردشگری روستایی : در این نوع گردشگری، منابع فرهنگی، طبیعی و تاریخی نواحی روستایی به عنوان کالایی فرهنگی گردشگری عرضه می شود. گردشگران روستایی به نواحی کشاورزی و دامداری می روند و مدتی را در آنجا اقامت می کنند و از نزدیک با زندگی روستایی آشنا می شوند.

·         گردشگری طبیعت: نوعی از گردشگری است که مسافرت به مناطق طبیعی با اهداف مطالعاتی و بهره بصری از مناظر و رستنی های طبیعت و حیات وحش و با توجه به جنبه های فرهنگی آن انجام می گیرد.

·         گردشگری بیابانی : گردشگران بیابانی، علاقه مند سفر به نواحی خشک و گرمسیری، تحقیق در مورد خاک، موجودات زنده و آب و هوای نواحی بیابانی هستند.

·         گردشگری قومی و عشایر: این نوع گردشگری با هدف مشاهده سبک زندگی بومیان و اقوام انجام می شود.

·         گردشگری فرهنگی : مسافرت افراد از محل سکونت خود به مکان هایی با جاذبه های فرهنگی است. این جابه جایی با هدف کسب اطلاعات و تجارت برای ارضای نیازهای فرهنگی گردشگری انجام می شود. بازدید از موزه ها، نمایشگاه ها، کنسرت ها ، هنرهای دستی، معماری، مراسم و آئین ها در این مقوله جا می گیرد.

·         گردشگری تاریخی: گردشگری میراث نام دیگر این نوع گردشگری است. بازدید از مکان ها و ابنیه تاریخی، هدف گردشگران تاریخی است.

·         گردشگری مذهبی : گردشگران در این بخش از گردشگری با هدف دیدار و زیارت از اماکن مقدس و انجام مراسم مذهبی مسافرت می کنند.

·         گردشگری سلامت : گروهی از مسافران به منظور استفاده از خدمات پزشکی و تأمین بهداشت فردی به نقاطی که می تواند این امکانات را فراهم کند، سفر می کنند.

·         گردشگری مجازی : از سابقه این نوع گردشگری حداکثر دو دهه می گذرد. این نوع گردشگری به مفهوم حضور در سرزمین دیجیتالی وب و مشاهده داده های صوتی، متنی و تصویری از دنیای اطراف ماست.                ( سایت آفتاب 20/10/87- اطلاعات 27/11/87)

 

 

از گردشگری بیشتر بدانیم

-        دویست و چهل و هشت موزه روستایی در کشور فعال است. قرار است 1000 موزه از این نوع در کشور راه اندازی شود. در این موزه ها تاریخچه، نوع فرهنگ و زندگی مردم نواحی مختلف کشور در فضایی طبیعی شناسانده می شود.                                ( ایران 3/5/87)

-        کمیته راهبردی گردشگری روستایی وعشایری طرح راهبردی گردشگری روستایی را با محوریت تعاونی های روستایی تصویب کرد. مطابق این طرح، فعالیت های گردشگری روستایی کشور با همکاری تعاونی های روستایی پیگیری می شود وتعاونی های روستایی، ضمن خدمت رسانی به گردشگران می توانند زیر مجموعه هایی با عنوان «تعاونی گردشگری» ایجاد کنند.                                                                                 ( آفتاب1/4/87)

-        حریم و 30 مجتمع زیستی کوچک در نیاسر کاشان که شامل تعدادی بنا و زمین کشاورزی است در فهرست آثار ملی ثبت شد. این مزارع، .مجتمع های زیستی هستند که به صورت نقطه نقطه و در فاصله 12-2 کیلومتری نیاسر قرار دارند. هر مزرعه، یک برج دیده بانی، یک آسیاب، یک قلعه رعیتی، یک قلعه اربابی، خانه های مسکونی، سلخ ( آبگیر) و زمین های کشاورزی است که اهالی به هر یک از آنها مزرعه می گویند. قدمت این مزارع به عصر قاجار می رسد. از 45 مزرعه شناسایی شده نیاسر فقط 30 مزرعه ارزش ثبت داشته اند.

( جام جم 4/10/87)

-        ژئو پارک قشم که نخستین پارک ایران و خاورمیانه است در سال 2006 در یونسکو ثبت جهانی شده است.                                                                     ( اطلاعات23/8/87)

-        برای نخستین بار در تاریخ باستان شناسی ایران، سنگ نگاره هایی کهن با مفاهیم جانوری و انسانی در محدوده روستای ییلاقی نوا در شهرستان آمل کشف شد.              ( ایران 3/7/87)

-        چهارصدوپنجاه روستای گردشگری کشور شناسایی شد.                         ( ایران 11/10/87)

-        از 6000 روستای مجهز به سامانه IT در کشور، 50 روستا جزء روستاهای هدف گردشگری هستند.                                                                                  ( جام جم 24/6/87)

-        سی درصد از گردشگران، طبیعت گرد هستند که به نوعی گردشگری روستایی را تحت پوشش خود قرار می دهد.                                                                ( ایانا 18/4/87)

-        به طور متوسط سفر 50 درصد اکوتوریست های جهان بین 14-8 روز طول می کشد و هر اکوتوریست بین 1500-1000 دلار درآمد ارزی دارد.                       ( اقتصاد پویا 13/5/87)

 

چشمه های آب گرم؛ هم فال هم تماشا !

اگر درجه حرارت آب چشمه ای حداقل حدود 6-5 درجه سانتیگراد از متوسط دمای محیط اطراف بیشتر باشد، آن را چشمه آب گرم می نامند. در بیشتر مناطق آتشفشانی ایران، چشمه های آب گرم وجود دارد و آب تمام آنها تقریباً منشأ سطحی دارند. چشمه های آب گرم از جمله منابع مهم گردشگری سلامت و طبیعت گردی محسوب می شوند. در ایران چشمه های آب گرم متعددی دیده می شود که مهم ترین آنها بر حسب موقعیت جغرافیایی عبارت اند از:

-        چشمه های آب گرم سرعین، بیله دره، آتشگاه، سردابه، هفت بلوک در دامنه های سبلان در اردبیل

-        چشمه های آب گرم روستاهای گرمخانه و خوش نامه در اطراف خلخال و 22 کیلومتری شمال غرب هروآباد

-        چشمه آب گرم بستان آباد در روستای اسکندری در 60 کیلومتری جنوب شرق تبریز

-        چشمه آب گرم زندان سلیمان در شمال غرب شهرستان قرقره در کردستان

-        چشمه های آب گرم روستای آب اسک در دو طرف بستر رودخانه هراز در آمل

-        چشمه های آب گرم گنو در 33 کیلومتری شمال بندرعباس و در مسیر سیرجان

-        چشمه های آب گرم محلات در 30 کیلومتری غرب دلیجان

-        چشمه های آب گرم زیر پل و آب سیاه در فاصله رامسر و سادات محله

( سایت اکوتوریسم و طبیعت گردی ایران )

 

جاذبه های گردشگری نصرت آباد

روستای نصرت آباد تکاب از توابع بخش تخت سلیمان شهرستان تکاب در آذربایجان غربی در 40 کیلومتری شهر تکاب در ارتفاع 2150 متری از سطح دریا واقع است و در شرق آن مجموعه تاریخی تخت سلیمان قرار دارد. این روستا با قدمتی دویست ساله سابقاً تازه کند نامیده می شد. این روستای کوهپایه ای- دره ای، با بافت مسکونی متمرکز در شیبی نسبتاً تند واقع است و بعضی از واحدهای مسکونی روستا پلکانی است. ساکنان روستا کرد و آذری هستند. استقرار روستا در منطقه ای کوهستانی و سرسبز با بارندگی فراوان و جریان رودخانه های متعدد، درختان متنوع، باغات زیبای سیب، چشمه های متعدد آب گرم و سرد و مجموعه تاریخی تخت سلیمان روستای نصرت آباد را به منطقه ای با جاذبه های گردشگری تبدیل کرده است. گردشگران می توانند از جاده آسفالته تکاب – تازه کند یا زنجان – دندی – تازه کند به این روستای زیبا و چشم نواز دسترسی یابند.                                                                          ( سایت ایران سیر )

 

اکو موزه روستایی در کرمان

روستای گیسک زرند در ده کیلومتری شمال زرند و در محور زرند- راور قرار دارد. این روستا یکی از بی نظیرترین مجموعه های دیدنی شمال استان کرمان است. وجود بازارچه های زیرزمینی، تالارها، معماری قدیم و منحصر به فرد، آوار بازمانده از زلزله سال 1356 که دست نخورده باقی مانده است، قرار گرفتن در دامنه کوه، داشتن چشم اندازهای بسیار زیبای طبیعی بکر، شکل استقرار روستا، طریقه رنگ بندی ها، خالی بودن روستا از سکنه و سابقه 500 ساله کتابت قرآن روستای گیسک را به تنها اکو موزه روستایی در استان کرمان تبدیل کرده است.         ( سایت ایران توریسم )

 

 

چشم انداز ازناو

چشمه انازو در دو کیلومتری روستای خوجین و در دامنه دو کوه زیبای ازناو و کوکوان قرار دارد. جاده آسفالته ای به طول یک کیلومتر این چشمه را به جاده خلخال- اسالم وصل می کند. این چشمه با دبی آب دائمی 320 لیتر در ثانیه از بزرگ ترین چشمه های منطقه و یکی از دیدنی ترین و نادرترین چشمه های کشور است که باغ های وسیع و رودخانه های جاری در کنار آن، زیبایی چشمه را دو چندان کرده و از این رو همه روزه پذیرای گردشگران بسیاری است. این چشمه از دو استخر بزرگ تشکیل شده است که در فضای طولی استخر پایینی، اقامتگاهی برای مسافران تعبیه شده است. هوای خنک این چشمه باعث شده است که در فصل تابستان نیز گردشگران در برخی روزها مجبور به پوشیدن لباس گرم شوند. مسیر پیاده چشمه از روستای خوجین، محصور در باغات بسیار زیبا و رودخانه های پرآب و مناظر دلفریب، موجب حیرت هر گردشگری است. وجود دو کوه ازناو و کوکوان در بالای چشمه و غارهای بزرگ و کوچک این کوه ها و تپه های باستانی، شکل دهنده مجموعه کامل گردشگری در این ناحیه شده است.       ( سایت ایران توریسم)

 

 

چنشت یا بهشت

چنشت هم وزن بهشت از روستاهای بخش نهارجان شهرستان سربیشه در استان خراسان جنوبی است. این روستا به دلیل داشتن جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی از روستاهای هدف گردشگری خراسان جنوبی است. روستای مذکور به دلیل قرار گرفتن در میان چهار رودخانه و کوهستانی بودن و نیز ارتفاعی بیش از 2150 متر از سطح دریا، باغات و مزارع بسیار، تابستان هایی خنک دارد. غارهای «چنشت» و «چهل چاه» در شمال روستا واقع اند و آثاری از هزاره های دوم و سوم قبل از میلاد شامل چرخ نخ ریسی، ظروف، استخوان های انسان، ابزار و پارچه در آن یافت شده است. در سال 614 هجری با کشف اجساد تعدادی از شیعیان که به دست حکومت عباسی کشته شده بودند در غار چنشت، آرامگاهی در بیرون غار برای دفن آنها احداث شد که هنوز باقی است. در دهه چهل شمسی عده ای از باستان شناسان و زمین شناسان امریکایی برای مطالعه غار به ایران آمده بودند. لباس محلی زنان روستا که فقط در مراسم خاص می پوشند خود نوعی جاذبه فرهنگی است. این لباس که از سه قسمت تشکیل می شود سرشار از رنگ های شاد و متنوع است. چارقد قرمز با گل های آبی، کلاه نقره ای و نقره دوزی شده و پیراهن زنانه با رنگ های سبز، قرمز و آبی . در فصل پاییز و زمستان که مردان برای کار به شهر می روند، اداره روستا به دست زنان می افتد. این روستا که در سطح استان شناخته شده است هر ساله گردشگران زیادی دارد.                                                ( سایت خراشاد )

 

زنوزق گنجینه ای ناشناخته

زنوزق یکی از روستاهای پلکانی ایران با 4000 نفر جمعیت است که در 30 کیلومتری مرند واقع است. معماری ویژه قیزیل کرپ ( پل طلایی ) و بافت های تاریخی، این روستا را جزء منحصر به فردترین بافت های موجود در روستاهای کشور قرار داده است. زنوزق یکی از زیباترین روستاهای ایران است که تمام سنت ها و آیین های خود را حفظ کرده است. روستایی پلکانی که در تابستان در تمام حیاط و پشت بام های آن، طبق های برگه زردآلو دیده می شود. روستایی با درختان عظیم سپیدار و درختان سیب، زردآلو و گردو با چشم اندازی از رمه های گوسفند که در گوشه و کنار دشت های اطراف روستا پراکنده اند جاذبه های زیادی برای گردشگران در بر دارد. آبی، سبز، نارنجی و قرمز عمده ترین رنگی است که در لباس زنان روستا دیده می شود. در پایین دره ای که در شمال غرب روستا واقع است، روستای درق مملو از درختان گردو، سیب، زردآلو با چشمه هایی که صدایشان در تمام منطقه می پیچید، دیده می شود. یکی از شاخصه های روستای زنوزق، به هم چسبیده بودن روستاهای اطراف آن است که چون نگینی دور تا دور زنوزق را فرا گرفته اند. در این روستا خانه هایی از عهد صفوی باقی مانده است. گورستان روستا نیز قدمتی طولانی دارد. جاذبه هایی چون کوه ها و تفرجگاه ها، کوه های سلدرم، سدزنوز، باغ زیبای امینی، چشمه های آب معدنی بسیار و دشت هایی در ارتفاع دو هزار متری از سطح دریا که در اردیبهشت ماه، مناظر بسیار جذاب و منحصر به فردی دارند به اضافه سنت ها و بافت های قدیمی روستا، زیبایی هایی را رقم زده است که در کمتر روستایی می توان دید.                                     ( سایت آفتاب)

 

رشم، روستایی کویری با چشمه ساران فراوان

«رشم» از توابع بخش امیرآباد شهرستان دامغان است که در 105 کیلومتری جنوب این شهر واقع است. در جنوب و جنوب شرق این روستا، دشت کویر و در شمال شرقی وغرب هم کوه های انار و دزینا واقع است. آثار تاریخی ارگ قدیم، بنای تیموری امامزاده شاهزاده عباس (ع) و گورستان سه هزار ساله ایرجی نشان دهنده سابقه طولانی این روستاست. شغل اصلی مردم زراعت، دامداری و صنایع دستی است. چشمه های متعدد روستا، باعث رونق زراعت شده است. بافت مسکونی روستا به دلیل واقع شدن در حاشیه کویر، متراکم است و خانه های روستایی به صورت پلکانی از شرق به غرب در حاشیه کوه امتداد دارند و از نظر تاریخی به سه بخش لردان، چشمه و شهرک تقسیم می شود. سبک معماری روستا به شیوه فلات مرکزی ایران، درونگراست یعنی حیاط در مرکز خانه قرار دارد و تحت تأثیر شرایط اقلیمی، خانه های خشتی بام های مسطح چوبی دارند. عمارت باصری در 4 کیلومتری روستا تنها بنایی است که سقف گنبدی دارد. ییلاق روستا در ده کیلومتری شمال آن واقع است که چشمه ها و مراتع سرسبز و جذابیت های طبیعی بسیاری دارد. چشمه های لردان و علی به فاصله کمی از یکدیگر در اطرف روستا قرار دارند و سرسبزی و طراوت سرشار به محیط روستا ارزانی کرده اند که به ویژه در بهار و تابستان مکان های مناسبی برای گذران اوقات فراغت به شمار می آید.                                      ( اطلاعات 27/11/87)

 

 

 

 

فهرست کمپ های مناطق کویری ایران

اقامتگاه

نشانی

اقامتگاه روستای فرحزاد (خانه طباطبایی)

از توابع جندق در استان اصفهان

اقامتگاه حاشیه جنوبی کویر مرکزی

روستای مصر در 40 کیلومتری شرق جندق

اقامتگاه حاشیه جنوبی کویر مرکزی

روستای گرمه از توابع جندق

اقامتگاه کویر مرنجاب

شمال آران و بیدگل از توابع کاشان

کمپ کویری شهداد (1و2)

غرب بیابان لوت ( کرمان )

( سایت بیابان های ایران )

 

دهکده های گردشگری، رویایی دست یافتنی

براساس توافق سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با سازمان حفاظت از محیط زیست، قرار است در قالب شبکه ای سه محوری از دهکده های گردشگری، طبیعت گردان جهان به ایران کشانده شوند. این دهکده ها با ارائه خدمات استاندارد می توانند مشتریان دائمی برای ایران دست و پا کنند. پایه این شبکه در سه محور البرز، زاگرس و کویر شکل می گیرد. محور کویر از استان های اصفهان، یزد، کرمان و سیستان از کنار دو کویر بزرگ دشت کویر و کویر لوت می گذرد و در ادامه می تواند به اروپا و از طرف دیگر به هند و پاکستان مرتبط شود. محور زاگرس در ارتفاعات شمالی- جنوبی ایران از استان های کردستان، کرمانشاه، لرستان، چهارمحال و بختیاری، فارس و بوشهر می گذرد و جذابیت های زندگی عشایر و بومیان را در بر دارد. محور البرز در ارتفاعات شرقی-غربی ایران از استان های آذربایجان، گیلان، مازندران، گلستان و خراسان می گذرد. این مسیر که در حال حاضر بیشترین سهم گردشگر داخلی را به خود اختصاص داده است سالانه میزبان بیش از 20 میلیون گردشگر داخلی است. مطابق طرح، محور کویر شامل دهکده های  گردشگری جزیره سرگردان آران و بیدگل، تفت، یزد و ماهان کرمان خواهد بود. دهکده های گردشگری محور زاگرس نیز عبارت اند از شوراب لرستان، کوهرنگ چهارمحال و بختیاری، بیستون کرمانشاه، مهارلو فارس، جزیره شیف بوشهر؛  و بالاخره دهکده های گردشگری محور البرز نیز عبارت اند از جزیره آشورا ده، بندر گز، بندر ترکمن، پارک جنگلی گیسوم گیلان، جزیره اسلامی آذربایجان شرقی و نیشابور .                                                  ( همشهری 9/11/84)

 

دهکده ای تمام چوب برای گردشگران

دهکده ده هکتاری چوبی نیشابور در جاده خیام و در حدود 10 کیلومتری شهر قرار دارد. در این دهکده همه چیز چوبی است از مسجد و خانه ها و موزه گرفته تا کتابخانه و رستوران و سرویس بهداشتی و حتی سطل های زباله. این دهکده چوبی با داشتن فروشگاه صنایع دستی، رستوارن، نانوایی و آلاچیق های متعدد به همراه اکوسیستم کم نظیرش می تواند گردشگران را برای چند ساعت سرگرم کند. گردش در فضای این دهکده که به طور محسوسی بوی زندگی می دهد و باعث فراموشی بسیاری از دل مشغولی هاست. دهکده چوبی نیشابور با استفاده از سازه های مقاوم در برابر زلزله، بنا شده است.                                      ( سایت آفتاب – سایت بیابان های ایران )

 

قلعه نظامی 7000 ساله ورامین

قلعه نظامی ایرج، بزرگ ترین قلعه خشتی جهان در نزدیکی روستای عسگرآباد در شمال شرق ورامین قرار دارد. این قلعه از نظر برخی صاحب نظران، همان وارنای چهارگوش ذکر شده در اوستاست که زادگاه فریدون قاتل ضحاک بوده است. این قلعه 1800 متر طول، 1200 متر عرض و 12 متر ارتفاع دارد. قدمت آثار پراکنده اطراف قلعه، به هفت هزار سال می رسد. گمانه زنی ها نشان می دهد که این قلعه در دوره ای مسکونی بوده ولی به دلیل نامعلوم تمام برج های قلعه را با خاک پوشانده و از آن خارج شده اند تا روزی مجدد برگردند که البته این امر اتفاق نیفتاد. این قلعه در زمان قاجاریه در اختیار یکی از شاهزادگان قاجار بود و در آن کشاورزی می شد. این اراضی بعدها در اختیار کشاورزان قرار گرفت و حتی امروزه بسیاری از آنان برای اراضی داخل قلعه سند مالکیت هم دارند. این افراد فقط می توانند اراضی خود را حداکثر تا عمق 30 سانتی متری شخم بزنند. هر گونه ساخت و ساز یا حفر چاه در داخل حریم قلعه نیز فقط با نظر میراث فرهنگی صورت می گیرد.                                                                          ( اطلاعات 22/8/87)

لاک پشت ها در شیب دراز

سازمان غیر دولتی « آوای طبیعت پایدار» با هدف ساماندهی جوامع محلی برای کنترل توریسم و همچنین بهره مندی و انتفاع مردم از جاذبه های گردشگری با همکاری سازمان ملل و محیط زیست جهانی (SGP) و سازمان منطقه آزاد قشم از سال 2007 طرحی را با عنوان « آماده سازی مطالعاتی و توانمندسازی جوامع محلی برای ارتقای اکوتوریسم در «روستای شیب دراز قشم» در دست اجرا دارد. تجربه چند سال اخیر نشان داد که بازدیدکنندگان از روستا، روزها در محل چادر می زنند و برای شنا وارد آب می شوند و ترددشان در ساحل نیز باعث کوبیده شدن شن های ساحل و در نتیجه ایجاد محیط ناامن برای لاک پشت ها می شود. با اجرای این طرح موفق، هم از تخم گذاری لاک پشت ها به عنوان جاذبه ای طبیعی – توریستی حفاظت می شود و هم جوامع محلی از این فرصت اقتصادی منتفع می شوند. در مدتی که از اجرای طرح می گذرد هم از شدت مهاجرت روستا کاسته شده است و هم مردم نسبت به روستای خود احساس افتخار می کنند. موسسه مذکور در قالب طرح، ده کارگاه آموزشی برای مردم محلی برگزار کرده است در این کارگاه ها نحوه استفاه از خانه های مردم برای اقامت گردشگران آموزش داده می شود. تاکنون 6 خانه به همین روش آماده پذیرایی از گردشگران شده است. هدف بعدی طرح تعیین ظرفیت توریست پذیری منطقه است تا هم از توریست انبوه جلوگیری شود و هم از چشم انتظاری برای توریست بکاهد و توریستی پایدار برای منطقه ایجاد شود.                          (همشهری 9/11/87)

گردشگری سد

امروزه گشت و گذار در طبیعت، شکار و استراحت در تفرجگاه های آسیا و آفریقا به دل مشغولی بسیاری از مردمان کشورهای پیشرفته تبدیل شده است و «گردشگری سد» یکی از فرصت های جدید برای تنوع بخشی به آنست. کشورهای مصر و سوریه از جمله کشورهایی هستند که در این حوزه وارد شده و در شاخه گردشگری سد موفقیت های زیادی کسب کرده اند. این در حالی است که بزرگ ترین و زیباترین سدهای خاورمیانه در ایران واقع است. دریاچه هایی که در پشت سدها احداث می شوند، می توانند جهانگردان بسیاری را به خود جلب کنند. دریاچه های سد کارون، کرخه، علویان، مسجدسلیمان، امیرکبیر و استان های شمالی کشور جاذبه های گردشگری بسیاری دارند که می توانند سود سرشاری نصیب کشور کنند.                                    ( ایران 16/5/84)

 

چند روستای هدف گردشگری که مراکز اقامتی دارند.

روستا

بخش

شهرستان

استان

نوع جاذبه گردشگری

سیرچ

شهداد

کرمان

کرمان

طبیعت زیبای کوهستان ، آب و هوای مناسب

بیدخوان

مرکزی

بردسیر

طبیعت زیبا، آب و هوای کوهستانی، درختان کهنسال

خیر

مرکزی

بافت

طبیعت زیبا، حیات وحش، زیارتگاه

قلات

مرکزی

شیراز

فارس

جاذبه های طبیعی و تاریخی

بندامیر

مرکزی

مرودشت

جاذبه های طبیعی و تاریخی، بند تاریخی امیر

بیشه

سپیددشت

خرم آباد

لرستان

آبشار، رودخانه، بازارچه محلی، جنگل

کمندان

مرکزی

ازنا

رودخانه، باغات میوه، زندگی عشایری

ولی عصر

مرکزی

پلدختر

رودخانه، تالاب های سه گانه، پارک مصنوعی

شهرستانک

مرکزی

کرج

تهران

آثار تاریخی، قلعه دزدبند، رودخانه

دریاچه تار

مرکزی

دماوند

دریاچه تار، مناظر طبیعی زیبا

جلیزجند

مرکزی

فیروزکوه

جاذبه های طبیعی و تاریخی

( منبع : معاونت اطلاع رسانی ستاد تسهیلات نوروزی کشور- سازمان میراث فرهنگی و گردشگری)

دریاچه اَلُ بوم

دریاچه زیبای ال بوم در منطقه حفاظت شده ال بوم در دامنه کوه هودکان در کنار جنگل ایلان در منطقه کوهستانی میان طالقان و مازندران قرار دارد. دریاچه در کنار خاک های سبز در جانب شمال شرقی قرار دارد. تنه چند درخت گردو در زیر آب دریاچه نمایان است. آبشار بزرگی از آب دریاچه از آغاز به پایان دره هرانک جاری است و به رودخانه بزرگ الموت می پیوندد. دره هرانک لبریز از پرچین های تمشک و باغ های پربار است. الو در زبان پهلوی به معنی آتش است و بوم به معنی سرزمین و الو بوم یعنی سرزمین آتش. این منطقه با کوه های سرخ، باغات سرسبز و میوه های آبدار، چشمه های جوشان و رودهای خروشان، غارهای اسرارآمیز، جمعیت عقاب ها و کبک ها و گیاهان معطر منطقه ای گردشگری است.                     ( خبرگزاری میراث فرهنگی23/10/87)

 

سایت عشایری، جاذبه های گردشگری

نخستین سایت عشایری کشور در فضایی حدود چهار هزار متر در 25 کیلومتری خرم آباد در دشتی در میان کوه های زاگرس واقع است و در اطراف سایت، درختان بلوط قرار دارد. در این سایت، سیاه چادرهای عشایری و چادرهای مشابه برپا شده است و امکان حضور گردشگران به همراه خانواده هایشان در این چادرها، مهیاست. امکاناتی مانند سرویس بهداشتی، حمام و آشپرخانه همراه با آب لوله کشی در این چادرها وجود دارد. در مقابل چادرها، سکوهایی متناسب با فضای سایت برای روشن کردن آتش فراهم شده است. ضمناً در این سایت جایگاهی برای اجرای موسیقی سنتی و محلی ایجاد شده است. این سایت امکان پذیرایی هم زمان از صد مسافر را دارد. در سال 78 که نخستین سال استفاده از این سایت بود، صد گردشگر خارجی از آن دیدن کردند.                                                                                         (آفتاب14/8/87)

 

همایش گردشگری خلیج فارس در کیش

مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران وابسته به جهاد دانشگاهی و سازمان منطقه آزاد کیش پنجمین همایش گردشگری خلیج فارس را با هدف فراهم کردن زمینه های بررسی جایگاه تاریخی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و گردشگری خیلج فارس و بار رویکردی تخصصی به بررسی ابعاد تاریخی، جغرافیایی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و بوم شناختی کرانه ها و پس کرانه های خلیج فارس در عرصه تحولات ایران، در تاریخ 12-9 اردیبهشت 1388 در جزیره کیش برگزار می کند. محورهای اصلی همایش عبارت اند از : گردشگری خلیج فارس، گردشگری صنعتی، گردشگری علمی، گردشگری ورزشی، گردشگری سلامت، گردشگری آموزشی، اکوتوریسم، ژئوپارک ها و طبیعت گردی.                                            ( خبرگزاری ایستا )

 

گردشگری پیامکی

سامانه پیامک سازمان میراث فرهنگی راه اندازی شد. این سامانه دایره المعارف جامعی است به تفکیک استان های کشور از پیشینه تاریخی، هتل ها، موزه ها، آژانس های خدمات مسافرتی، بیمارستان ها، رستوران ها، داروخانه ها، چشمه ها، کوه ها، قلعه ها، پل ها، مشاهیر، امام زاده ها و سرداران شهید که افراد با فرستادن نام شهر یا استان و نیاز خود، پیامکی را دریافت می کنند که تمام اطلاعات مرتبط با نیازشان را اعم از عناوین و نشانی در اختیارشان قرار می دهد. این سامانه با ارسال پیامک به شماره 3000450 فعال می شود.                            ( سایت آریابوم 18/7/87)

 

 

آتشونی، هتلی با یک میلیون ستاره در کویر

سفر به « آتشونی» فرصتی است برای کویرگردی، شترسواری به همراه موسیقی و غذای ایرانی . خانه قدیمی و سنتی خانواده آل داود در روستای گرمه از توابع جندق در استان اصفهان با همت فرزند خانواده به شکل مهمانسرایی با ده اتاق در آمده است. غذاهای ایرانی در داخل خانه قدیمی تهیه و به گردشگران عرضه می شود. گردشگران معمولاً در سفر به این منطقه، در مسیر مصر- طبس- که یک قرن قبل پدران خانواده آل داود به همراه چند جهانگرد سوئدی کشف کرده اند- شتر سواری می کنند. سر زدن به دریاچه نمک و بالا رفتن از تپه های شنی، دوچرخه سواری و گاهی هم سپری کردن شب زیر آسمان پر ستاره کویر معمولاً برنامه 3-2 روزه گردشگران این منطقه را پُر می کند. در فصل بهار و پاییز که فصل کویر است معمولاً در هفته حدود 100 نفر مهمان این اقامتگاه هستند. نام مهمانسرانی «آتشونی» در کتاب Lonely Planet ثبت شده است. این کتاب را چند جهانگرد استرالیایی پس از سفر به ایران نوشته اند و در آن نام اقامتگاه های ارزان قیمت اما با کیفیت قید شده است. آتشونی وب سایتی با نشانی www.atashoni.com نیز راه اندازی کرده است.                                                                 ( سایت آتشونی )

معرفی کتاب

راهنمای گردشگران

مجموعه سه زبانه راهنمای گردشگری ایران (Travel Guide) در 21 جلد به زبان های فارسی، عربی وانگلیسی از طرف ستاد تبلیغات و نمایشگاه های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری روانه بازار شد. این مجموعه در 15 محور تدوین شده که در نمای کلان، اطلاعات مورد نیاز هر جهانگرد از ابتدای ورود به ایران تا انتهای مسافرت را در اختیار او می گذارد. در این مجموعه ایران به 10 منطقه تقسیم شده است که در هر منطقه، امکانات مورد نیاز اعم از حمل و نقل، کمپینگ و محل های استقرار، فاصله بین مناطق برای راهنمایی گردشگران، آب وهوا، آداب و رسوم و ... معرفی شده است. تمام امکانات گردشگری مناطق مختلف ایران و تمام مراکز دولتی و غیر دولتی که می توانند به مسافر و گردشگر کمک کنند در این کتاب گنجانده شده است.

( جهان صنعت 31/5/87)

 

«مصر » جزیره ای در دل کویر

« مصر» روستایی است محصور در میان امواج بلند و آرام شن های روان که در 40 کیلومتری شرق جندق و 50 کیلومتری شمال خور از توابع استان اصفهان قرار دارد. آب و هوای آن گرم و خشک و زندگی مردم از کشاورزی و دامداری تأمین می شود. مهم ترین محصول روستا گندم و زعفران است. این روستا دفتر مخابرات و برق دارد. شن های روان روستا که محلی ها به آن «ماسه بادی / رمل» می گویند کمتر موجود زنده یا مرده ای را در خود جا می دهد. این ماسه ها تا دیوار و چینه های روستا و زمین های کشاورزی آن پیش آمده اند اما روستاییان با احداث قنات، جزیره ای ساخته اند بسان بستر نعمت. خرما، انار و صیفی جات- به رغم بی آبی منطقه – سرسبزی را به روستا هدیه داده است. منطقه امیرآباد در 2 کیلومتری روستا با تپه های شنی و پوشش گیاهی غنی از درختچه های گز، تاغ، نخل، گلهای زیبای سنجد و هوای مطبوع و دلپذیر، نخلستان های زیبای منطقه فرحزاد، نیزار زیبای مصر در 6 کیلومتری شرق روستا با نی هایی به ارتفاع 4 متر، دریاچه نمک سلکنون، تخت عروس، تخت عباسی، سازه های خشتی و بادگیرهای آفتاب خورده اش، از جاذبه های گردشگری این روستای کویری ایران است. برای 40 خانوار ساکن روستای مصر، حضور گردشگران خارجی از جمله جالب ترین و شیرین ترین خاطرات است. برای گردشگران و کویرنوردان اقامتگاهی در این روستا احداث شده است. از دو مسیر می توان به این روستا رسید؛

1-      جاده خاکی جندق به روستای مصر به طول 45 کیلومتر

2-      جاده خاکی – آسفالته در 15 کیلومتری غرب شهرستان خور به طول 35 کیلومتر تا روستای خور                                          ( سایت بیابان های ایران / اطلاعات 6/11/87)

 

منابع

خبرگزاری : ایانا – میراث فرهنگی / سایت : آتشونی- آریابوم – آفتاب- اکوتوریسم و طبیعت گردی ایران- ایران آبادی – ایران توریسم- ایران سیر- ایستا- بیابان های ایران- پرتال سازمان جنگل ها ، مراتع و آبخیزداری کشور – تاپ ایرانی- تعاون نیوز- جاذبه های گردشگری ایران – خراشاد- زیبایی های زمین – گردشگری – معماران- نمای ایران /  نشریه : اطلاعات- اعتماد- اقتصاد پویا- ایران – جام جم- جهان صنعت- جمهوری اسلامی- سرمایه – فرهنگ آشتی- همشهری

 

این دو مطلب در صورت کم آمدن مطالب استفاده شود .

هفت دغنان بزرگ ترین شهر پنهان صفوی

شهر تاریخی و 1200 ساله هفت دغنان در 55 کیلومتری صومعه سرا در استان گیلان واقع است. این شهر که در سال 1382 از زیرخاک بیرون آورده شد در فهرست میراث فرهنگی ثبت شده است. هفت دغنان مرکز ایالت گزکرات در عهد صفویه بود که در سال 1308 قمری به علت شیوع وبا و مرگ بسیاری از ساکنانش متروک و با وقوع زلزله ای مهیب در خاک مدفون شد. در حفاری های این منطقه گورهای متعدد دسته جمعی که در هر یک بیش از بیست جسد مدفون شده بود، پیدا شد. شهر در زمان حیات، دایره ای شکل بود و مناطق مسکونی میان دو رودخانه که با دو پل خشتی به هم مربوط شد، واقع بود. 60 درصد از این شهر زیر پوشش جنگلی مخفی مانده است. حفاری های منطقه حاکی از رونق این شهر در گذشته است. محل تاریخی هفت دغنان از جاذبه های گردشگری صومعه سراست.                                                         ( ایران 15/11/86)

 

جزیره سرگردان

جزیره سرگردان تپه ای است در نزدیکی ساحل جنوبی دریاچه نمک آران و بیدگل که برای رسیدن به آن باید مسیر کاشان- آران و بیدگل را طی کرد و وارد جاده مرنجاب شد و پس از طی 35 کیلومتر وارد دریاچه و سپس با طی مسافتی حدود 15 کیلومتر داخل دریاچه به جزیره سرگردان رسید. این جزیره که بلندترین نقطه آن حدود 808 متر بالاتر از سطح دریاست، از سنگ های متخلخل آتشفشانی تشکیل شده است و هیچ گونه پوشش گیاهی ندارد. مناظر دریاچه نمک از فراز این جزیره بسیار زیبا و بدیع است. در دو انتهای جزیره، دو چاه قرار دارد که برای لرزه نگاری زلزله تعبیه شده و دستگاه های لرزه نگار در آن نصب شده است. وجه تسمیه جزیره این است که وقتی از فاصله دور به این جزیره نگاه می کنید دو انتهای جزیره در افق محو می شود و منظره ای مانند کشتی سرگردانی در دریای بیکران کویر پدید می آورد. محو شدن دو انتهای جزیره به علت گرمای شدید منطقه و در نتیجه پدید آمدن خطای دید و شکست نور است. به گردشگران جزیره توصیه اکید می شود که حتماً قطب نما، جی پی اس، عینک، راهنما و آب به همراه داشته باشند و به دلیل باتلاقی بودن زمین های اطراف دریاچه، حتماً فاصله 200 متری از دریاچه را حفظ کنند.

( سایت بیابان های ایران )

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا